Jak rozmawiać z dzieckiem o przedszkolu?

Drodzy państwo dziś zastanawiać będziemy się nad tym jak rozmawiać z dzieckiem o przedszkolu. Ostatnio nasze rozważania przedszkolne dotyczyły lęku, strachu, obaw dziecka i rodziców związanych z pójściem do przedszkola. Mówiliśmy o mechanizmie powstawania tego lęku i sposobach radzenia sobie z nim. Najlepszym sposobem na zminimalizowanie lęku jest dobre przygotowanie malca do pójścia do przedszkola. Takim przygotowaniem jest oczywiście rozmowa a właściwie rozmowy, ale nie tylko, to także i inne czynności wykonane odpowiednio wcześnie. Decyzje o wrześniowej wyprawie do przedszkola podejmujecie Państwo kilka miesięcy wcześniej-do końca miesiąca marca jest czas na złożenie do placówki odpowiednich dokumentów i zgłoszenie dziecka. I od tego czasu warto poważnie potraktować przygotowania waszej pociechy do tego ważnego kroku. W tych przygotowaniach ważne jest to co i jak mówimy do dziecka na temat przedszkola, ale także jaki klimat tworzymy wkoło tego wydarzenia.

Zacznijmy od tego, że ważne jest na początek, aby zapewnić dziecku pozytywne doświadczenia pod opieką innych dorosłych, początkowo na krótko, w ten sposób przyzwyczajamy naszą pociechę do naszej nieobecności.

Dbając o właściwy klimat dobrze jest odwiedzić wybrane przedszkole zanim dziecko zacznie do niego uczęszczać. Często organizowane są przez placówki Dni Otwarte podczas których rodzice jak i dzieci mogą zobaczyć jak wygląda przedszkolne życie, przedszkolny świat dziecka. Takie dni otwarte organizowane są zwykle w miesiącach wiosenno-letnich.

Warto jest również zacząć uczyć dziecko wykonywania jak najwięcej rzeczy samodzielnie tzn. np samodzielnego jedzenia, zakładania bucików, spodni, kurteczki, informowania innych o swoich potrzebach. Bardziej samodzielne dzieci zwykle przeżywają mniej lęków, bo nie są tak zależne od innych oraz widzą, że sobie radzą w sytuacjach, gdy inne dzieci muszą prosić o pomoc.

Rozmawiając z dzieckiem o przedszkolu pamiętajcie Państwo o niezwykle ważniej rzeczy nigdy nie należy dziecka straszyć przedszkolem mówiąc np: " zobaczysz pójdziesz do przedszkola to się skończy", "w przedszkolu to dopiero ci pokarzą", " w przedszkolu to nikt się z tobą cackał nie będzie", "w przedszkolu to sam będziesz musiał wszystko robić i nikt nie będzie za tobą czekał". W ten sposób mniej lub bardziej świadomie generujemy my sami lęk u naszej pociechy, no bo przecież skoro tam mi pokarzą skoro nikt się nie będzie cackał, nie będzie czekał, nie pomoże - to jak ja sobie poradzę – myśli malec i całkiem słusznie bo któż z nas nie miałby obaw słysząc takie komunikaty na temat nowego obcego zupełnie miejsca, do którego się wybieram.

Ważne jest także to o czym mówiłam już w poprzedniej audycji aby w rozmowie z dzieckiem unikać takich stwierdzeń jak "w przedszkolu będziesz sam, nie będzie mamy", "To nie jest takie straszne", "Nie wiem, czy sobie poradzisz" lub pytając: "Czy nie boisz się?". - to tylko wzmocni niepokój dziecka i jest spore ryzyko, że myśl o pierwszym dniu w nowym miejscu odbije się wręcz na zdrowiu malucha. Rozmawiajmy z dzieckiem o nowej sytuacji, która go czeka, ale rób to w sposób radosny i optymistyczny. Nie oznacza to oczywiści, że mamy zachwalać przedszkole: "Będą tam świetne zabawki, fajni koledzy, a pani wychowawczyni będzie tak miła jak ciocia".

Jeśli widzimy, że dziecko ma trudność z zaakceptowaniem informacji o tym że będzie przedszkolakiem przekażcie dziecku w zrozumiały dlań sposób, że wiecie, jak trudne jest rozstawanie się z bliskimi. Zróbcie to jednak w taki sposób, by wyrazić zrozumienie i akceptację dla jego uczuć, ale nie przesadne współczucie! Nie należy również poświęcać tematyce pójścia do przedszkola przesadnie dużo czasu. Starajcie się państwo w rozmowie z dzieckiem skupiać na pozytywach, które mogą je spotkać w przedszkolu (np. mówiąc "Słyszałam, że w tym tygodniu będziecie pomagać dekorować swoją salę, idziecie na wycieczkę do parku szukać jesieni!), a nie negatywach ("Nikt cię tam nie będzie bił!" czy "Może wcale nie będziesz tak tęsknił"). Nie pozwólcie, by zbyt długo zamartwiało się możliwymi nieszczęściami, które mogą je tam spotkać.

W ramach przygotowań i tworzenia dobrego klimatu przedszkolnego warto zaangażować malucha w zakupy (strój do gimnastyki, nowe spodenki czy sukienkę) dając dziecku szanse wyboru i samodzielnego zdecydowania o kolorze, fasonie wzorze kupowanych rzeczy. Przez to wszystko buduje się tożsamość przedszkolaka i może mu pomóc później w trudnych chwilach (a takie na pewno się pojawią).

Pomocne w przygotowaniu jest również czasem czytanie książeczek i opowiadań dla dzieci o pójściu do przedszkola, zabawy w udawane wycieczki przedszkolne, spożywanie posiłku w przedszkolu.

Starajcie się także na jakieś a 2-3 tygodnie przed przed pójściem do przedszkola dostosować rutynę dnia do potrzeb przyszłego przedszkolaka tak, by po rozpoczęciu roku szkolnego liczba zmian nie przerosła dziecko. Nagłe zmiany oraz pośpiech zwiększają poziom lęku u dzieci.

Drodzy Państwo podsumowując ważne jest to co mówimy do dziecka o przedszkolu słowami ale też co komunikujemy mu w sposób niewerbalny. Rozpocznijcie wcześniej tworzenie dobrego klimatu wobec pójścia waszej pociechy do przedszkola i dbajcie państwo aby wasze rozmowy były spokojne, nacechowane pozytywnie, realne i niezbyt długie oraz przede wszystkim były pozbawione straszenia dziecka.


www.efs.gov.pl

Biuro projektu
Sieradz, Rynek 14, Ip.
wtorek-piątek: 8:00-16:00
sobota: 10:00-14:00


Copyright © 2010 - 2018 RCPEP, angelus.nasze.pl